سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آگهی و تبلیغات


مجرمان هم در سطح‌ ملی‌ و هم در سطح بین الملل ، در حال بهره بـرداری از فـنآوری بـرای گسترش و دستیابی به منابع و افـزایش تـاثیر جـنایات‌ خود‌ هســتند‌. اما دولت ها در مقابل با اســتفاده از روش های‌ مختلف تلاش دارند اقدامات مجرمین را یا ناکام بگذارند و یا نقشــه مجرمانه را به حداقل کاهش دهـند. لذا‌ بـا‌ اســـتفاده‌ از تجهیزات و راهبردهای مختلف طرح های پیشــگیرانه را به اجـرا مـی‌ گذارند‌ و تاکنون به اثبات رســیده یک اقدام به منظور پیشگیری از جرم کافی نبوده اما تاثیرگذار است‌ ولی‌ اقدام‌ ترکیبی بیشترین تـاثیر را در کـاهش جـرم دارد. به عنوان مثال اگرچه‌ سرقت‌ از‌ منازل در سال های گذشته کـاهش یافته است اما بعضی از راهبرهای پلیس مانند‌ دیده‌ بانی‌ و گشت زنی هدفمند در محله ها و سخت تر کردن موقعیت سـرقت مـوفقیت هـای خوبی‌ در‌ کاهش سرقت داشته است .

مثلا در امریکا با وجود کاهش زیاد در گـزارشات‌ سـرقت‌ از‌ منازل ، بعد از دستبرد زدن دومین جرم رایج در ایالات متحده است که 18‌ درصد‌ از کل جرایم را شامل می شود. این موضوع در انـگلستان 13 درصـد‌ اسـت‌ . اما‌ درصد حل پرونده های سرقت از منازل همچنان پایین است که در امریکا 14 درصـد‌ و در‌ انـگلستان 23 درصـد است . در میان جرایم مهم ، سرقت از منزل کمترین‌ درصد‌ حل‌ پرونده را دارد. اغلب تحقیقات (در حدود 65 درصـد) اطـلاعات یا مـدارک مناسبی در خصوص‌ جرم‌ ندارند‌ که همین باعث سخت شدن حل پرونده می گردد. بـدلیل اینـکه خانه‌ هایی‌ که مورد سرقت قرار می گیرند پوشش مناسبی ندارند، ضررهای مـالی اسـاسی و آسـیب های جدی روحی‌ از‌ عوارض این جرم می باشــند. اما از نگاه دیگر موضوع جرم و اندازه‌ شـــهرها‌ ارتـباط نزدیکی دارد به گونه ایی که‌ ارتباط‌ میان‌ صیغه محرمیت آنلاین

جرم و اندازه شهر در کشورهای در حال‌ توسعه‌ بـا سـه عـامل زیر (تیبایجوکا،1394: 37). تبیین می شود:

1. اول : چرخه جرم‌ در‌ شهرهای بزرگ تر بیش تر‌ می‌ باشد. این‌ امـر‌ بـه‌ دلیل تمرکز بیش تر افراد ثروتمند‌ است‌ که فرصت های بیشتری را برای انـجام جـرم هـای مختلف فراهم می‌ سازند‌ و بازار بزرگتری از فروش کالاهای دست‌ دوم سرقتی وجود دارد‌.

2. دوم‌ : شــانس دستگیری مـجرمان در شـــهرهای‌ بـزرگتر‌ کمتر است ؛ زیرا در شهرهای بزرگ ، زمان کمتری صرف اجرای قانون می شــود‌ و یا‌ ســـطح کـمتری از همکاری اجتماعی‌ با‌ پلیس‌ وجود دارد، همچنین‌ نیاز‌ به تعداد بیشتری افسر‌ پلیس‌ است .

3. سوم : بالاخره اینـکه شـهرهای بزرگتر پتانسیل بیشتری برای ارتکاب جرم دارند.

در این‌ مقاله‌ نگارنده تلاش دارد بـا تـوجه به‌ مطالعات‌ صورت گرفته‌ در‌ کشورهای‌ مختلف در خـصوص چـگونگی‌ کـاهش آمار ســرقت از تجارب آنها، شــیوه ها و اقـدامات عـملی در کاهش جرم سرقت بهره‌ برداری‌ لازم را بنماید.

بر این اساس‌ از‌ تجارب‌ کشورهای‌ مختلف‌ بهره گـرفته شـده‌ از‌ جمله ؛ امریکا، استرالیا، برزیل ، دانـمارک در زمـینه سرقت مـنزل و از تـجارب کـشور آلمان برای کاهش سرقت‌ خودرو‌ اسـتفاده‌ کـردیم .

8

ســال نهم تاثیر اقدامات امنیتی در‌ کاهش‌ سرقت‌

بهــار‌ 96‌ در‌ ســال 2016 طرحی در کشــور بـرزیل اجـرا شــده و نتیجه آن مشخص شــده که هـر چه میزان اثرگذاری

شـماره 38


فـناوری هــای مراقبتی وحفاظتی از قبیــل : حـفاظ هـای‌ پنجره ، قفلهای اضافه ، آلارم هــا و حفاظ  های الکتریکی ، دوربین های مدار بســته ، نگهبان شـــخصی ، سـگها و یا ترکیبی از این موارد باهم بیشتر بـاشد مـی تـواند در کاهش آمار سـرقت مـسکونی‌ تاثیر‌ بیشتری داشته اسـت . بـر این اساس در طرح مذکور آمده تکنولوژی به تنهایی نمی تواند آمار ســرقت را کاهش دهد امـا تـرکیبهای مطمئنی از فناوری ها، ممکن اســت کـاهش‌ دهـنده‌ آمار سـرقت بـاشند.

تـرکیبی مثل : حفاظ های الکـتریکی و آلارمها و به همراه نگهبان شــخصی تاثیر زیادی در حدود 10? در کاهش آمار ســرقت از‌ اماکن‌ و منازل دارد ولی اگر به‌ تـرکیب‌ ذکـر شــده ، سگ نگهبان نیز اضافه شـود تـاثیر 10 درصـدی درکـاهش ســـرقت به 86? می رسـد. دراین طـرح ، شــش اقدام احتیاطی جهت پیشگیری از‌ سرقت‌ مورد مطالعه

قرار گرفته‌ که‌ عبارتند از:

1. استفاده از قفلهای اضافه بـرای درهـا و پنـجره ها.

2. استفاده از حفاظ های آهنی یا چوبی در جـلو یاپشـت درهـا و پنـجره هـا.

گزارش ایمنی آتش سوزی در کارخانه تولید شیشه

مبلمان شهری حاشیه کارون و زاینده رود